1 advent


Gif candles Images

Med första söndagen i advent inleds det kristna kyrkoåret. I det gamla bondesamhället var den första söndagen inte någon särskilt markerad dag, numera framstår den som en extra högtid. Vid gudstjänsterna denna dag är kyrkorna för det mesta välfyllda och man sjunger psalmer som "Bereden väg för Herran" och "Hosianna"och överallt är levande ljus tända. Den här dagen är en av våra största kyrkogångsdagar.
Ordet advent kommer av det latinska ordet adventus vilket betyder ankomst, men har i folkmun fått betydelsen väntan.
Adventstiden var i det gamla bondesamhället en period då man skulle ta det lugnt och samla sig inför den stundande julhelgen. Alltför stökigt och bullrigt utomhusarbete var förbjudet. Istället skulle man ta sig an de lugnare sysslorna vid gården.

Tagit från advent
 Två små tomtebarn har hittat till vår säng nu
Och nu är det dags att krypa ner där och sussa känner jag.
  Gif Angel Christmas Images - MySpace Layouts, MySpace Graphics


Kommentarer
Postat av: Helena

Söta tomtar. Jag ska också plocka fram mina snart.
Idag bakar jag peppar kakor.

2007-12-02 @ 11:37:04
URL: http://solgudinna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0