ASTRID 100 ÅR

Stora sagoskolan


Pippi Långstrump 1945

Stjärnan i Astrid Lindgrens sagovärld. Fräknig, stark, stormrik och sambo med både apa och häst.

Hjälte: Pippi, världens starkaste tjej!

Buse: Prussiluskan, elak tant som vill skicka Pippi till barnhem. Och bovarna Dunder-Karlsson och Blom.

Replik: "Här kommer Pippi Långstrump, tjola-hej-tjola-hopp-tjola-hoppsan-sa", "Söta lilla krumelur, jag vill aldrig bliva stur".

Kalle Blomkvist 1946

Brådmogen pojkdetektiv som knäcker fallen som polisen går bet på.

Hjälte: Kalle, Astrid Lindgrens egen Sherlock Holmes.

Buse: Bovarna, såklart. Och barnen i Röda rosen, som försöker sno stenen Stormumriken.

Replik: "Hercule Poirot, lord Peter Wimsey och undertecknad, ja, vi är fortfarande några stycken, som inte tänker tillåta att kriminaliteten får ta överhand."

Barnen i Bullerbyn 1947

Sju barn bor grannar i tre gamla villor. Det är bäddat för bus, bus, bus.

Hjälte: Lisa, enda flickan i Mellangården.

Buse: Skomakare Snäll. Namnet ljuger.

Replik: "Där rök vår förtrollande prins!" (när grodan slant).


Nils Karlsson Pyssling 1949

Minikille som bor under Bertils säng. När Bertil vill krympa tar han på en spik och säger: "Killevippen!".

Hjälte: Pysslingen själv, som kämpar i sin mikrovärld.

Buse: Hyresvärdinnan, en läskig råtta.

Replik: "Killevippen!"

Kajsa Kavat 1950

Världens minsta torggumma Kajsa säljer karameller på torget.

Hjälte: Kaxiga lilla Kajsa, såklart.

Buse: Mostrarna, som är elaka mot Gull-Pian.

Replik: "Hon såg kavat ut. Ja, just det Kavat!"

Mio min mio 1954

Från en parkbänk i Stockholm - till Landet i Fjärran. Vacker, poetisk äventyrssaga.

Hjälte: Bo Vilhelm Olsson, som blir Mio.

Buse: Grymme riddar Kato.

Replik: "Farväl, prins Mio! Sov gott i mitt hungertorn!"

Karlsson på taket 1955

Astrid Lindgrens mesta superhjälte, som flyger fram över Stockholms hustak. Superstor i Ryssland.

Hjälte: Underbara propellerkillen Karlsson.

Buse: Skrytiga, självgoda propellerkillen Karlsson.

Replik: "En vacker och genomklok och lagom tjock man i mina bästa år."


Lotta på Bråkmakarg. 1958

Lotta är yngst i syskonskaran. Och kan allt (tycker hon själv).

Hjälte: Glada Lotta, med ständiga upptåg.

Buse: Arga Lotta, som busar till det rejält.

Replik: "Jag klippte sönder den andra och jag vill säga förlåt men jag kan inte."

Madicken 1960

Flicka som bor på Junibacken i en svensk liten stad. Och inte tänker sig för... förrän efteråt.

Hjälte: Påhittiga Madicken.

Buse: Elaka fattigflickan Mia.

Replik: "Pilutta dig!", "Du är inte klok, Madicken".


Emil i Lönneberga 1963

Täljande åttaåring som hissar upp lillsyrran i flaggstången och fyller gården Katthult med hyss.

Hjälte: Bus-Emil, som springer snabbare än någon annan till Snickarboa.

Buse: Kommandoran, som styr och ställer på fattighemmet. Och snaskar i sig de fattigas julmat.

Replik: "Eeeeeeeemil, förrgrommade unge!"

Saltkråkan 1964

Sol, sommar och underskön ölreklamsskärgård.

Hjälte: Tjorven, en robust tjej, oövervinnelig sida vid sida med vovven Båtsman.

Buse: Båttjuvarna Ruskprick och Knorrhane.

Replik: "Farbror Mel-ker! Varför badar du alltid med kläderna på?"

Bröderna Lejonhjärta 1973

Jonatan och Skorpan dör och kommer till Nangijala, landet på andra sidan stjärnorna.

Hjälte: Jonatan, som utmanar ondskan.

Buse: Tengil, som terroriserar folket med sin eldsprutande drake Katla.

Replik: "Gråt inte Skorpan, vi ses i Nangijala!"

Ronja Rövardotter 1981

Äventyr och ruskiga rövarfester i mörk medeltidsskog.

Hjälte: Ronja, som trotsar sin rövarpappa och blir vän med Birk.

Buse: Vilvittror, grådvärgar, underjordiska dimmor, rumpnissar?...

Replik: "Voffor gör di på detta viset?"

Tagit från Aftonbladet

Vilken härlig människa och som inte var bangen för att säga som hon tyckte till vem som helst.
Och hennes filmer håller för alla åldrar.
Vi tittade på Emil i Lönneberga idag på jobbet, utan att det känns för barnsligt och vi skrattade gott både pensionärer och personal åt hans ofta välmenta små hyss.
Emils snickeboa
Det var nog ganska skönt att få dra sig undan ibland


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag tittade på tv4 igår kl 21.00. De hade ett program om Astrid. En Astrid som jag inte sätt henne förut. Det var intressant. Jag vet nu vem som var Pippi Långstrump. ;0)

2007-11-14 @ 22:05:13
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Mia

Glömmer aldrig när jag varje kväll läste "Bröderna Lejonhjärta" för barnen innan dom skulle sova och vi grät alla tre...*suck*
Jo, ALU-Center i Marma överlever! Dom ska fortsätta även efter nyår, hurra!!! :-))

2007-11-15 @ 17:58:32
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Astrids figurer passar alla åldrar. Jag blir alldeles varm i kroppen när jag tänker på vad hennes böcker betytt mycket för mig i min uppväxt =)

2007-11-15 @ 20:47:16
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0