Trevlig Allhelgonahelg

Glitter Angels Christmas Images - MySpace Layouts, MySpace Graphics

 Giv mig ej glans,
 ej guld, ej prakt,
 giv mig en änglavakt!  

Zacharias Topelius

Denna dikt gav jag till min Mormor
som en tavla med en egen händigt
målad ängel på som julklapp
för många år sedan.
Den hade hon vid sin säng
och hon påtalade många gånger att
hon tyckte om den så mycket.
Och den passade verkligen in på henne,
hon var inte den som sökte prakt utan
var en strävsam kvinna som ställde upp för
andra och hade en stark gudstro.
När hon dog så fick hon med sig tavlan i sin kista
och det känns så skönt att det så fick bli.


Flying Blue & Gray Butterfly Images
Jag har sett döden nära många gånger genom mitt arbete.
Oftast så har det kännts som att det är bara ett skal kvar innan
de slutar att andas, att det är bara kroppen som ligger där och att hjärtat inte har förmått sig
 att sluta pumpa runt blodet fast personen inte är kvar i kroppen.

Jag kommer aldrig att glömma en fru som sa till mig en gång att
det är smärtsamt att föddas och att dö.
Men vad händer sedan?
Omsluts vi av en varm "livmoder" som får oss i ro?
Det är så jag gärna vill se det iallafall



Kommentarer
Postat av: Junitjej

Vad fint med ett inlägg, som påminner oss om vilken dag det är idag.
Här får du lite boktips:
http://junitjej.blogg.se/1194073121_boktips.html
Ha en trevlig lördag!

2007-11-03 @ 08:32:14
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Mia

Mm, jag tror inte att döden är smärtsam, möjligen tiden strax innan. Sen har jag väldigt svårt att föreställa mig att det är ett slut, kanske ett avslut på en period och början på en annan? Det är så jag ser det..

2007-11-03 @ 09:29:16
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Jag vill tro att vi alla, både människor och djur, efter att vi slutat vår vandring på jorden kommer till "de evigt gröna ängarna".
Att det skulle vara smärtsamt att dö...jag vet inte, men jag vill hellre tro att det är rofyllt och kanske befriande.
Kram!

2007-11-03 @ 10:21:59
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Christina

Min övertygelse är att våra själar går vidare till högre dimensioner, för att sedan gå ner hit på jorden igen för att lära oss vidare det vi inte lärt när vi varit här tidigare. Det är förmodligen därför som man ibland känner så väl igen personer man vet att man aldrig tidigare träffat. Själarna har träffats tidigare. Huruvida det är smärtsamt eller ej funderar jag inte så mycket över. Ha det gott Kram

2007-11-03 @ 11:42:29
URL: http://mammastina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0