Vad ser ni systrar ?


Vad ser ni systrar?

  

        Vad ser ni systrar, vad ser ni säj.

Förklara vad ni ser när ni ser på mej.

En knarrig gammal gumma, inte särskilt kvick,

Osäker om vanor, med frånvarande blick.

  

Som spiller ut maten och inte ger svar

 när ni muttrar om henne som aldrig blir klar.

Som inte ser ut att märka vad ni gör

Och ständigt tappar käppen och inte ser sig för.

  

Som viljelöst låter er göra hur ni vill,

Med matning och tvättning och allt som hör till.

Är det så ni tänker när ni ser mej säj?

Öppna ögonen systrar, titta närmare på mej.

  

Jag ska tala om vem jag är, som sitter här så still.

Som gör vad ni ber mig och äter när ni vill.

Jag är ett tioårs barn med en far och en mor,

Som älskar mej och min syster och bror.

  

En sextonårs flicka smäcker och grann,

Med drömmar att snart få möta en man.

En brud nästan tjugo - mitt hjärta slår volt,

Vid minnet av löften jag givit och hållit.

  

Vid tjugofem- nu har jag mina egna små

Som behöver mig i hemmets lugna, trygga vrå.

En kvinna på trettio, mina barn växer fort

Och hjälper varandra i smått och stort.

  

Vid fyrtio är de vuxna och alla flyger ut,

Men maken är kvar och glädjen är ej slut.

Vid femtio kommer barnbarn och fyller upp vår dag,

åter har vi småttingar min älskade och jag.

  

Mörka dagar faller över mej, min make är död,

Jag går mot en framtid i ensamhet och nöd.

De mina har nog med att ordna med sitt,

Men minnet av åren och kärleken är mitt.

  

Naturen är grym, när man är gammal och krokig

Får den en att verka en aning tokig.

Nu är jag bara en gammal kvinna,

Som sett krafterna tyna och charmen försvinna.

  

Men inuti denna gamla kropp bor ännu en ung flicka.

Då och då uppfylls mitt medfarna hjärta.

Jag minns min glädje, jag minns min smärta.

Och jag älskar och lever om livet på nytt.

  

Jag tänker på åren, de alltför få som har flytt

Och accepterar kalla fakta, att inget kan bestå.

Om ni öppnar era ögon, systrar, så ser ni ej

Bara en knarrig gammal gumma.

 Kom närmare, se Mej.

Dikten är skriven av en kvinna, som inte såg ut att
intressera sig för omgivningen utan bara satt och stirrade ut genom fönstret
 på ett ålderdomshem i Skottland. När hon var död ,
fann man denna dikt bland hennes papper.

I vårast gjorde vi ett rollspel av denna dikt på mitt jobb, där spelade vi upp  damens olika skeden i livet
runt en av våra gäster som spelade den gammla damen med  bra inlevelse.
Vi visade upp den som reklam för vår verksamhet och ville få fram att det är väldigt viktigt att se
HELA MÄNNISKAN och inte bara denns handikapp. Även socialnämnden kom för att se den och de verkade
faktiskt väldigt berörda.


Kommentarer
Postat av: ejmis

Det ska bli spännande att höra vad din chef tycker om dina planer.

2007-10-09 @ 22:33:35
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Paula

Vilken underbar dikt! Trots att jag inte är där ännu, så kände jag starkt med henne, precis så är det, jag blev riktigt rörd...hoppas någon bryr sig om även på ålderdomens höst. Tack för dikten!

2007-10-10 @ 12:29:26
URL: http://paulaz.se
Postat av: Mia

Åh ja! Den dikten är så härlig och så historien bakom, lite snopet för dom som hittade den, juuu...:-)

2007-10-10 @ 17:53:06
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0