Ett möte


glitter-graphics.com

 Hade ett lite annorlunda uppdrag på eftermiddagen idag.
Jag  var ut på "avlastning i hemmet" det är en tjänst som
kommunen har för de som vårdar en nära anhörig hemma.
Det rör sig oftast om de som har en dement maka/make eller
att de är svårt sjuka så att de inte kan lämnas utan till syn.
Mannen jag skulle hålla sällskap var multisjuk och jag
väntade mig att jag skulle få användning av mina
praktiska kunskaper som Uska. 

Men jag måste säga att jag träffade en man som gav mig mer än
 jag kunde ge honom. Vi diskuterade livsfrågor som man sällan gör
med okända personer så snabbt.
Han talade om att han för inte så länge sedan
gjorde bokslut på sitt liv, men åter kände att han
hade krafter kvar. Vi pratade om livets gåtor
på ett realistiskt sätt utan att man kände att man
behövde vara en trösterska för att ge hopp.

Att få träffa en sådan man ger en så mycket.
Mer en alla kurser som finns i mitt arbete.
Att sitta ostörda i en hemmiljö och få ta del
av en mans oerhört rika kunskap av livets skeden.
Har jag idag fått till mig utan att vara beredd på att
en sjuk människa har så mycket att ge.
TACK.

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad berikande. Sådana samtal är inte många som får ta del av.Tänk så mycket gott ni inom vården gör.Fint.

2008-02-08 @ 23:08:34
Postat av: Pialotta

Det måste vara roligt att få ett så oväntat möte:-)
Något som man bär med sig och ger så oerhört mycket. Visst var Tina så bra.. Det trodde inte jag i alla fall från början.. riktigt proffsigt.
Att Dilba åkte kände jag i ryggraden. Någon måste åka ut ju i vart program. Karl-Petter fortsätter att charmera..
Ha de gott tjingeling på dig.

2008-02-08 @ 23:12:47
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: ejmis

Tänk vad konstigt det är när två "okända" människor kan mötas och diskutera livet på det viset så där direkt...
Vad är det som gör att man med vissa bara hamnar på samma "våglängd"?

2008-02-09 @ 00:56:16
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Mia

Helt underbart! Vilken känsla det måste ha varit, att först åka dit med "förväntningar" som plötsligt ställs på ända och så få en sån kontakt, fantastiskt!! Lyckliga du som fått uppleva det, det är inte alla förunnat... Kram!!

2008-02-09 @ 08:55:51
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Cissi

Vad härligt! Samtal med äldre kan ge mig en annan syn på saker och ting, men det är ju mest samtal med kända människor.
Att få träffa en främmande människa och ha ett sådant samtal måste vara en speciell känsla.
Det är inte alla som får ta del av det.

2008-02-09 @ 13:31:22
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Paula

Jag som saknar vårdutbildning skulle inte kunna ta på mig ett jobb som avbytare som du gör, men att samtala med äldre, det ger mig jättemycket! Tänk, det är som att ösa ur en aldrig sinande skattkista!
Förstår att det kändes bra!

2008-02-10 @ 19:15:05
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0