En tur runt Oresjön

Det blev en biltur idag också... inte mycket annat man vill göra i detta gråväder


Första anhalt blev på en
.........LOPPIS   till min glädje
men gubben och sonen kännde sig uttråkad
direkt de hade stannat tror jag.

 
En prydlig loppis med rena fina saker


...och visst fynda jag, en bänk som är perfekt att ha
vattenkokaren och dylikt på i förtältet.



Orekyrka



" Gloria - in Excelsis - Deo "
Står det på en av kyrkklockorna
som är i från 1652, enligt den folder
jag köpte inne i kyrkan.

    

Ljus och pampig var den inuti och gav intryck av mycket
gammlatider. Jag passade på att kliva upp i predikstolen
för att känna känslan av att ha sin församlig nedanför sig
......kännde mest att det var en stor makt prästerna
hade för inte så länge sedan och att folket inte var
 så mycket värda då.


Jag rös till när jag såg det döskalleprydda timglaset
uppe på predikstolen.
I min folder står det att det är i från den gammla
medeltidkyrkan som fanns här 1599-1870

  

 Vackrare var då dopfundet
och Mariaskåpet som är i från början
av 1500 talet och sägs vara gjord i Enånger
av norrmannen Hakan Gulleson



Vackrast är nog endå platsen kyrkan ligger på,
alldeles invid Oresjön på en udde.

    

En väldigt stilla Söndag
med kulturella inslag.


Kommentarer
Postat av: ejmis

Är det vid Orbaden?

2008-07-06 @ 20:23:57
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Anna

Oj här var det både sakralt och köksöar. Vad kul det är med en liten tur. Loppisar är ju något vi kvinns uppskattar..jag känner precis igen mig. Man o barn uttråkade...fast när min dotter är med så har vi kul.. men det är alltmer sällan nu när hon bor i Gtb.Du...har du stylat din blogg själv? Vad duktig du är isf.

2008-07-06 @ 20:43:50
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: mosis

den där lilla miniköksön skulle nog kanske kunna få flytta in hos mig nått tag om man bot knasigt som student ;)

2008-07-06 @ 22:16:37
Postat av: Mia

En sån där köksö skulle jag minsann behöva...fast jag tycker jag behöver en massa grejer nu för tiden, förstår inte varför... ;-))

Sagolik vacker tur ni har varit på...det är inte så dumt med lite kultur ibland!

2008-07-06 @ 22:30:02
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: synne

Visst är det en speciel känsla när man är i en kyrka.

Man känner sig så liten på nått vis. Man pratar inte högt, man springer inte osv....

Så visst har kyrkan en otrolig makt över vanligt folk....

Men vackrare byggnader får man leta efter ibland.

tack för turen.

Synne.

2008-07-07 @ 09:44:06
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0