jävla finnar

.....det låter hemskt men det är namnet
på den teater föreställning
 vi varit på i kväll.

Historien om
nedläggningen
av bruket
i Norrsundet

fabrik
(ej Norrsundet på bilden )

Det var mycket av det man själv upplevde
på 80-talet i Sandarne som ut spelades
på scenen på Folkets hem i kväll.
Jag drog med mig mor och far
på föreställningen som båda
jobbat och levt i bruksamhället
största delen av sitt liv.



Pjäsen om nedläggningen av bruket handlar
inte längre om nedläggningen av Norrsundet
utan om vad som händer  i hela landet nu.

Varsel och nedlagd bruk
kan ses som den mörka sidan
av en nödvändig utveckling.
Det kan också ses som orättvist.
När arbetare har sköt sig blir arbetslösa
är det beklagligt, när finansvalpar på
Carnegie har gjort bort sig måste de räddas.

En pjäs kan inte rädda arbetarna  men det är
 ett sätt att skriva historia, att nedteckna ett
kollektivt minne och föra den centrala frågan
vidare : Vad gör vi ?
Hur går vi vidare?
(Tagit från programmet)

Efter på så bjöds det på kaffe
och diskussion om handlingen
och vad de väckt inom oss.
En annorlunda och givande
kväll som fick mig att inse
att jag är röd enda in i skälen




Kommentarer
Postat av: Anna

Carina...här är en till röding..jag är född sådan..har försökt konvertera till diverse gröna och himmelsblå..men näää..det går inte..jag vill ha rättvisa jag..och det vill du med eller visst..kan tro att det var en givande teater o kväll..härligt. Jamen du..se upp när ni sitter där kanske typ en liten Filipendula slår sig er helt lätt vid bordet..om inte så är jag där ändå..lite mentalt sådär..ok...var det kl 13 vi sa :D

2009-04-16 @ 22:58:04
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Synne

Ja du, man undrar lite vart vi är på väg. Nedläggningar, arbetslöshet, fattigdom, mera våld och kriminaliet som ökar...

Man kan behöva en tankeställare.



När jag såg bilden från rundturen kring ditt hus fick jag Bullerbykänsla.

Ser så mysigt ut.

Skönt att snön är borta hos dig med. Det går fort nu.

Men det kan komma bakslag. Det är april vi pratar om nu hehe...

Ha nu en knallfredag. Det är helg...

Härligt.

Kram Synne.

2009-04-17 @ 06:56:02
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Carina T

Jag känner mig mer som röd & blå =)))))

Men det är ju av andra orsaker ;)))))



Kramisar!

2009-04-17 @ 17:55:27
URL: http://ozzyeddie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0