Hälsingemat

Solgudinnan efterlyser typisk julmat från den ort vi bor i .


Jag bor i ett typiskt gammalt bondesamhälle
där de flesta har varit bönder och varit van att
ta till vara på mjölkprodukter

Till kalas och andra storhelger så var det vanligt att man bjöd på ostkaka och saftsås

Hälsingeostkaka
10 liter mjölk, värmes till 37-38 grader
10 msk vetemjöl (2 dl)
1 dryg msk ostlöpe

Mjölet, utrört i lite av den varma mjölken iröres i resten av mjölken (ev. 1 ägg till redningen). Rör så det blir ordentligt blandat. Sen ostlöpen, då får man börja röra sakta och försiktigt. Efter 15-20 minuter har den löpt.

Låt stå ca 20 min så ostmassan sjunker och man kan hälla av en del vassla. Ös upp i en sikt klädd med silväv. Låt stå och rinna av tills massan känns stadig. Lägga över i en smord 3 liters form.

Grädda i vattenbad 225 grader minst 1 1/2 timme. Lyft av "skoven" då en halv timme återstår och öka till 250 grader. Ös då och då av vassla med en sked. Låt kakan kallna innan den stjälps upp. Hälsingeostkaka servera med saftsås.



Vi har även storvilt in på knutarna och älgjakten har varit en del av vår vardag
och frysboxarna har varit välfyllda med älgkött fram till 90-talet  då älgen började
 minska i skogen och björn och varg har tagit plats.
Själv så jagade jag älg på 90-talet och gjorde ofta en tjärlknöl till jul.


Tjälknöl

Ingredienser 6-8 port.:
1 fryst älgstek ca 1 1/2 kg
Lag:
1 liter vatten
1 dl grovt salt
1 tsk strösocker
1 tsk krossad svartpeppar
2 lagerblad
2 färska timjankvistar
10 enbär, lätt krossade



 

Så här gör du: Välj en knubbig stek. Lägg den fryst på galler i långpannan. Sätt ugnen på 80-90 grader och sätt in steken på kvällen när det är läggdags. Stick en köttermometer i knölen på morgonen, eller efter 6-7 timmar, då har köttet tinat. Fortsätt steka tills köttet nått 75-80 graders innertemperatur, vilket kan ta 10-12 timmar. Ställ in tiden på en väckarklocka. Koka upp vattnet med salt, socker och kryddor. Lägg köttet i den heta lagen i en trång bunke. Sätt det att kallna. Det tar 5-6 timmar. Ta upp köttet.


image756
Är någon intresserad av hur vi "språkar" här?
Lyssna här
Väldigt bonnigt jag vet,
tyckte gubben prata " eländigt"
när vi träffades men.....inte nu
längre, konstigt   
Ponder





Kommentarer
Postat av: Helena

Tack, kul att läsa. Tjälknöl gör jag av oxe. Ska se om jag kommer över lite älg att testa på.Synd att högtalarna inte funkade hos mig, skulle gärna vilja höra hur ni låter :0)
Ha det gott.

2007-12-10 @ 00:07:21
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Tjälknöl, är så himla gott.. såg oxså hos Helena just om det där som du skriver.
Jag ska kolla länken med din dialekt nu:-)
Tänk så många dialekter det finns och tänk om alla bloggare visade sin dialekt..

2007-12-10 @ 10:58:05
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Tjälknöl, är så himla gott.. såg oxså hos Helena just om det där som du skriver.
Jag ska kolla länken med din dialekt nu:-)
Tänk så många dialekter det finns och tänk om alla bloggare visade sin dialekt..
Min dialekt fanns inte med.. det är stadsdialekt, men Kristianstadsdialekt finns inte med.. synd va..De som finns med från Skåne är ju från byarna runt om.

2007-12-10 @ 11:07:40
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Mia

Tjälknöl, det var länge sen! Men ack så gott...*mums*

2007-12-10 @ 12:42:16
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Cissi

mmmm.. Hälsingeostkaka som är så gott!
Det gjorde alltid min farmor på jul. Hon kommer från Edsbyn. Det och ett hårt tunnbröd som hon bakade i en bakstuga några mil utanför Edsbyn.
Jag kanske skulle försöka mig på det där med ostkaka... Ostlöpe är väl lite svårt att få tag på...

2007-12-13 @ 21:52:28
URL: http://cissilina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0