Julmarknad på gammalt vis

image744

I Järvsö på Stenegården

image745
har vi tillbringat eftermidagen mamma, raggsockan (hunden) och jag

Vilken stämmning !
  
 Holly Knäckäpplen
 Holly Stickande tanter och levande musik
 Holly Lucia med följe
HollyTomtar och massor med gedigen hantverk

  i en miljö som fick en att rysa till av nostalgi.


Anledningen till att vi hamnade där var att Moa var där
och sålde mejram med en klasskamrat.

image751
Kollbullar fanns att köpa från en traktorvagn,
alla kanske inte vet vad en
kolbulle är i vårt avlånga land.

Kolbullar var i Sverige basföda för skogsarbetare som jobbade ute i skogen flera veckor i sträck. Männen saknade erfarenhet av matlagning. Maten måste därför vara enkel, men dessutom mättande. De hade med sig fläsk i tunnor och mjöl i säckar ut i skogen för att kunna laga till en enkel maträtt.




På vägen hem så passade vi på att titta på ett omtalat hus där det lyser som i Kapernaum
  image752
och då ska ni veta att det är bara en bråkdel som syns på bilden.
Vackert?
Nja, inte om ni frågar mig- fru lagom
( tänker även på Pialottas inlägg om elförbrukning och miljön)

Golden Ornament

Jag såg massor på julmarknaden som  jag skulle vilja
men insåg mina begränsningar.

Med mig hem fick jag
en randig ost ystad på get och komjölk
Choklad -blåbärsmarmelad
och ett kökssett av Mejram






Kommentarer
Postat av: Helena

Mycket gott på din sida idag. Kolbullar låter som de öländska kroppkakorna, kan det va något liknande?
De där tomtarna som man bara ser näsan på gillar jag skarpt.
Ha det gott.

2007-12-09 @ 18:56:55
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Carina

Du det där såg då väldans mysigt ut,
så där härligt gammaldags som jag gillar :-)
Näää, det var inet fint med all belysning,
lagom är bäst (sa hon som inte har någon belysning alls ute) :-)

2007-12-09 @ 19:20:33
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: Paula

Här missade vi två julmarknader idag pga all sport på teve....nördar, det är vi det. Visste att sambon absolut inte ville slita sig...
Kolbullar serveras även här i Dalarna, riktigt gott när det är kyligt ute, även om det är ganska mastigt för oss som inte är "skogsarbetare" vink-vink.
Angående huset likt Kapernaum, vi har några sådana också, o jag tycker både det är lite häftigt o samtidigt förfasar jag mig.....inget jag skulle välja för egen del.
Trevlig fortsättning på kvällen, här ska Tanja hejas fram i slalombacken kl 9

2007-12-09 @ 19:26:03
URL: http://paulaz.se
Postat av: Helena

Carina du kan bli den första att berätta om din specialitet, kolbullen hos mig. Välkommen.

2007-12-09 @ 19:32:34
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Mia igen

Kolbulle var den första rätt jag lärde mig laga o det var tidigt i livet! *L* Men hä sku va amrikannskt fläsk! Alltså ska det vara rejält rökt fläsk, som gamle svärfar sa'...*L* Jag tycker fortfarande att det är supergott!
Självklart att du måste ha med dig lite Mejram-design hem!!

2007-12-09 @ 19:56:03
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Vilken härlig marknad! Där hade jag gärna tillbringat dagen =) Vi brukar åka dit ibland på sommaren men jag har aldrig varit där på vintern.

2007-12-09 @ 22:27:16
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0