Årets hundvän i Härliga Hund


I tidningen Härliga hund så får man rösta fram vilka man tycker ska bli årets hund vän
i år blev Linda West med som är ordförande för organisationen
Hundhjälpen som hjälper hundar i Rumänien till ett drägligare liv.
Det är tack vare henne som vi har vår lilla raggsocka Goldie hos oss
image431





Linda West - Ordförande
Jag heter Linda West och är sedan starten 2004 ordförande i Hundhjälpen. Jag bor i Umeå tillsammans med min familj och ett ganska speciellt och internationellt sammansatt gäng djur. Hos oss bor sju f.d. hemlösa hundar, rumänska Axi, Wilma, Alice och Haley samt spanska Inez, Viola och Aaron. Här bor också finska gammelkattan Felix samt "ungdomarna" Miksi och Siksi (vilket är finska och betyder "varför" och "därför"). Riksbekanta kaninen Gandalf (hämtad ur häktet vid Umeå Polisstation) huserar i trädgården. Avslutar uppräkningen gör våra tre importerade hästar, spanske Mi Amor, irländska Try To Catch Me samt holländske Melvin. Mitt intresse för och kärlek till djur av alla de slag är således starkt och välgrundat och jag är också aktiv inom regionalt djurskydd. Vad gäller hund har jag en vittomfattande ettårig heltidsutbildning, vilken jag haft stor nytta av inom mitt arbete för Hundhjälpen.

Jag är civilekonom med internationell erfarenhet - har i långa perioder bott utanför Europa och reser fortfarande mycket privat. Det är främst under dessa vistelser jag fått upp ögonen för djurens villkor i olika länder. Mitt första besök i Rumänien 2005 var en chockartad upplevelse som förändrade mycket i mitt liv. Lidandet bland de rumänska gatuhundarna är utan motstycke i Europa och antar obeskrivliga proportioner. Som aktiv i Hundhjälpen ser jag en chans att hjälpa åtminstone några av dessa hundar till ett bättre liv här i Sverige. Att kunna sammanföra en hemlös hund med en längtande familj är en stor källa till glädje för mig. Samarbetet med italienska SaveTheDogs gör mig mycket stolt - där uträttas små underverk varje dag. Projektet är idag en ledstjärna inom rumänskt djurskydd.

Alla ni som är hundvänner och är intresserad av hundars välbefinnande i andra länder,
läs artikeln i tidningen Härliga hund eller ännu bättre gå in på hunhjälpens hemsida
där det finns hundar som behöver nya hem och mycket informatin om hur det är i Rumänien.

Kommentarer
Postat av: Helen

Är di lilla Goldie Rumänska ? :)

2007-10-02 @ 22:05:45
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Helen

Det är en söt liten raggsocka iaf :)
Föresten, det har blivit fel på länkadressen till mig under dina länkar. Du har råkat skriva gristall istället för qristall hehe.
http://www.qrisall.blogg.se är det rätta :)
NattiNatti

2007-10-02 @ 22:48:42
URL: http://qristall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0