Hälsingegårdar

Jag har fått frågan om vårt hus är ett hälsingehus här på bloggen.

Därför har jag letat upp en bild från våren 2005 där hela huset syns
på bild och som synes så är det inte det utan jag kallar det hellre ett "Bullerbyhus".
 I förgrunden syns min japanskadel som var under uppbyggnad då
och vår älskade hund Ronja som är borta nu .
Angel Yellow Smiley Face Images # 221108
Huset är byggt 1915 och har en timmerstomme under träpanelen.
Det har en gång i tiden varit två lägenheter i det och det har funnits tre kakelugnar
i det var av två finns kvar, en uppe i sovrummet och en i matrummet nere.
Glasverandan har vi byggt på med min fars hjälp, en ljuvlig plats som
används hela sommaren. Vi bor ganska centralt  samtidigt som vi har åkrar runt vår tomt
och ett villaområde rakt nedanför oss. Ovanför vårt hus ligger ett vackert gamalt hälsingehus
som är nyrenoverat och på gården står även ett senare byggt hälsingehus.
image289


Ovanåkerskommun är känd för sina  hälsingegårdar
och är ett av turistmålen här i byggden.
Visa bild


Har ni vägarna förbi eller till Alfta hoppas jag :)
så rekomenderar jag ett besök på Olandersgården
där det finns ett museum om emigrationen till amerika,
verkligen se värt.


Kära nån vilken lokalpatriot jag är Embarassed Yellow Smiley Face Images # 221132
men jag säger bara det " jag flytt in`t "
....och väster om Östanåbron kommer
jag inte frivillgt mer än att
tjäna till brödfödan
image291
Hua  vad jag kommer att få äta upp de orden på jobbet.
....men det är smällar man får ta Big Smiley Red Face Images # 221078
( Har bara en väldigt låg humor i den frågan )








 

Kommentarer
Postat av: Mia

Vi bor i det vackraste av landskap...och gårdarna och husen med farstukvistarna är riktiga konstverk *stolt hälsingestinta*

2007-09-07 @ 09:50:14
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Trots att jag bor ett par mil från Hälsinge-gränsen och dessutom på fel sida så håller jag med.
Hälsingland är fantastiskt! Jag ska ju flytta till Hudiksvall jag när jag inte orkar bo i hus längre =)

2007-09-07 @ 10:37:47
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Anonym

Höller mä däg ja'! Väster om Östanåbron åker man bara i nödfall!
Men jag flytt' ja. Men vad ska man göra då kärleken slår ut både vett och förstånd. :-) Men jag flyttar till Hälsinglands näst finaste ställe - Järvsö. Alfta är ju finast jämt det! Det finns en hel del likheter mellan Alfta och Järvsö så det är väl bl.a. därför jag trivs i Järvsö också. Trodde väl aldrig att jag skulle flytta från Alfta nån gång... men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Men i hjärtat kommer jag alltid att vara Alftabo och Karnevalståget kommer jag se till att åka på också. :-) Dialekten lär nog bli kvar den med så... :-D
Ha en skön helg!
Kram.

2007-09-07 @ 14:47:45
URL: http://ninni1960.spaces.live.com/
Postat av: solgudinna

Ett mycket vackert hus du har.
Ha en trevlig kväll.

2007-09-07 @ 16:59:29
URL: http://solgudinna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0