Vita arkivet


Real Glowing Wax Candle Images

I bland liksom hejdar sig
tiden ett tag
och någonting alldeles
oväntat sker

Världen förändrar sig
varje dag
men ibland blir den aldrig
densamma igen

Alf Henrikson


På konferansen idag så hade Fonus ett bord ute i foajèn om sina tjänster.

Där låg bland annat Vita arkivet där man själv kan skriva hur man önskar sig att
 begravningen skall gå till, om man vill kremeras eller jordbegravas, donation m.m.
Väldigt bra för nära och kära att veta om det skulle hända en någonting.
Det är någonting som man tänker på ibland men slår ifrån sig lika fort igen oftast.

Men vi har haft ett tragiskt dödsfall en julafton för några år sedan där vi lärde oss hur fort det kan förändras.
Vad snabbt någon kan försvinna som man tar förgivet  skall finnas där.
Vi visste då ingenting om hur han skulle vilja haft det men vi gjorde efter vår bästa förmåga.
Då önskade vi att det fanns skrivet något om hur det skulle göras,
men vem tänker på det när man står mitt i livet.
 Men med den erfarenhet så har det väckts mer i ens tänkade att det
är viktigt att på något sätt gjort klart för hur man ställer sig inför frågeställningar som kommer
när man själv är borta.
Så nu har jag skrivit ett vit arkiv där de mina kan läsa hur jag önskar bli begravd m.m


Kommentarer
Postat av: Carina

Just det du skriver om nu är något både Stefan och jag iallafall pratat om väldigt tydligt nyligen.
Stefans mamma dog ju nu i juli endast 58 år gammal av hjärntumörer. När vi hittade hennes vita arkiv som hon mycket riktigt hade så visade det sig att hon bara fyllt i en sak, ljus klädsel.
Under hela sjukdomsförloppet var hon så psykiskt dålig med ångest så detta var heller inget man kunde prata om på hela tiden. Så nog är det viktigt allt att man skriver ner hur man vill ha det. Kramelikramen Carina

2007-09-23 @ 00:10:30
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: Mia

För länge sen fyllde jag i ett sånt men det har förkommit under flyttarna så det är väl dags igen... Viktiga saker, för de efterlevande har fullt upp ändå, juuu...

2007-09-23 @ 08:37:16
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Kloka ord...det där är något jag tänkt på men som inte blivit av.

2007-09-23 @ 10:07:36
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Helena

Det är något man tänker på ibland men ser som väldigt avlägset. Jag förtränger att det kan faktiskt hända vem som helst när som helst. Det hade varit bra att fylla i. Tack för tipset om sidan.
Kram.
PS. Skogen här nere är nästan bara bok. Men just där i Bruces skog är det väldigt blandat.

2007-09-23 @ 10:32:58
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Ulla

I augusti dog en nära anhörig hastigt i en trafikolycka, så de här frågorna är väldigt aktuella i vår familj. Jag har nu sparat ner Vita arkivet och ska vid ett senare tillfälle fylla i det. Tack för att du skickade med det som en länk. Kram

2007-09-23 @ 14:34:47
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Mia

Äntligen en som såg hackspetten, tack och lov för ditt tränade öga!! ;-)

2007-09-23 @ 19:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0