Långfredagen = Angling

Det är mer en regel än undantag att vi är på isen på Långfredagen i min familj, sedan barnsben så har jag varit med om att angla på Påsken.

Jag och sonen åkte upp till Långrösten redan i går kväll
 för att vara på plats tidigt i morse, då karlarna stiger upp kl 5.00
på morgonen för att borra hål och sätta upp angeldon
image1252

För de som inte varit med om det så ska jag förklara lite snabbt.

Man agnar på mört på en krok som man sänker ner i
hålet, när det nappar så dras reven ner från spolen och
den röda knoppen sprättar upp så att man ser att nu
är det dags att springa dit för att dra upp gäddan.
I dag hade de satt ut 30 angeldon och fick två små
gäddor :- /


Jag får erkänna att så  inbiten fiskare är inte
 så att jag kliver upp så okristligt tidigt
för att få upp några gäddor....nej,nej



Jag sov gott fram till kl. 8.00 i den
Kungliga sviten (Mor och fars gästbarack)
hämtade ved  för att göra eld i stugan
 och kokade kaffe till mig och mamma.

image1262

Sedan kände jag mig mogen att ta mig ut i snön
för att sälla mig till gänget på sjön.

image1263

Vädret var inte det bästa på morgonen
men ju längre fram på dagen det gick så
vämde solen oss mer och mer.
Gubben hade jour så han fick ta det lilla lugna
men jag som hade semester kunde unna mig alla tillbehör
 och bara njuta av tillställningen.

image1264
Bilderna talar för sig själv hur vi haft det idag på isen.
Gänget på snöskotern hörde inte till oss,
 utan de var på turne för att se hur fisket gick runt vår långa sjö.



Kommentarer
Postat av: Ulla

Godmorgon! Tack, nu vet jag vad angla är. Ni ser ut att ha haft en riktigt skön långfredag!

2008-03-22 @ 06:25:04
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Ragnvi

Glad Påsk på dig!
Vi hade påskmiddag i Trönö på långfredagen, men tyvärr kunde inte min son komma, han har ju också som tradition att på långfredagen då anglar man! Skall ringa senare idag o höra hur det gick!

2008-03-22 @ 08:02:09
URL: http://Rankans.blogg.se
Postat av: Carina

Ser ju helt underbart ut, såna traditioner ska man nog vara rädd om.
Glad Påsk till er, frossa i mat och godis,
de gör vi :-)

2008-03-22 @ 08:23:43
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: Mia

Vilken härlig "tradition"!

2008-03-22 @ 10:09:26
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Vilken härlig tradition, ser verkligen jättemysigt ut!
GLAD PÅSK!!

2008-03-22 @ 11:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0